Friday 2 March 2012

siapa berniaga tak nak untung?..







Ada ke manusia dalam dunia ni yang berniaga tapi tak pernah kesah pasal keuntungan? Kalau ada, there's no point lah mereka jalankan perniagaan...Better stay makan gaji rather than berniaga tapi rugi dan rugi..



Tapi saya di sini bukanlah ingin menulis mengenai perniagaan seperti yang selalu anda dengar dan tahu tu. Saya nak menulis dan sekaligus mengoffer kalian untuk menceburkan diri dalan perniagaan yang takkan rugi dan menguntungkan sepanjang zaman. Abadan-abada insyaAllah~



Gila ke apa penulis ni? Mana ada orang berniaga tak pernah rugi?.. Jika persoalan ini sedang bermain-main di kepala otak anda, then jawapannya memang ada...=)



Perniagaan dengan Allah..



Kita jual jiwa, harta benda dan segalanya kepada Allah, maka Allah akan membeli kita dengan syurga.



Kalian tahu apa itu syurga? Suatu tempat yang mengumpulkan segala macam kenikmatan yang tidak pernah dilihat dan dirasai manusia.



[التوبة:111]

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah terjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar



Walaupun kebanyakan manusia tahu dan sedar akan perkara ini. Tetapi berapa ramai yang bijak dalam mengaut keuntungan ini dan berapa ramai yang menyerah sebelum melabur?



Kita terlalu lemah tak bertempat. Seakan hilang jati diri sebagai seorang muslim. Kita terlalu memikirkan risiko yang belum tentu akan terjadi. 



Kita lupa, berjanji dengan Allah, kesetiaan sebagai ganti. 



Apabila kita sudah berjanji untuk taat setia kepada Allah, Dia akan sentiasa disisi kita untuk memberikan pertolongan. Saat itu seakan ketakutan dicabut dari hati dan diganti dengan sakinah yang bukan mudah untuk diperolehi.



Bukan sahaja syurga, akan ada hadiah-hadiah susulan yang Allah bagi sebelum kita betul-betul dapat syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai. 



Jalan ini memang payah. Kerana dihujungnya adalah kemanisan yang tak terbandingkan.



Jalan yang saya maksudkan adalah perjuangan menegakkan Islam. Membelanya dari diinjak, bukan menjadi pemerhati yang asyik mengatakan tidak.



Spesifiknya, inilah jalan dakwah, jalan yang dirintis oleh Rasulullah s.a.w, diikuti sahabat-sahabat, dan salafussaleh.




Apa yang saya perasan, ada sebahagian manusia yang cukup allergik bila dengar perkataan 'dakwah'. Bila mereka baca or dengar perkataan ini, automatically mereka nampak orang pakai kopiah dan tudung labuh. Pandangan mereka, orang seperti ini jumud dan seram untuk didekati.Gosh!



Don't ever judge people based on your perceptian and expectation..unless it's facts!


Untuk mencari seramai mungkin pelabur-pelabur yang bijak, memerlukan ramai yang berjiwa Salahuddin.




Di dalam buku Start-up Nation-the story of Israel's economics miracle, ada disebutkan bahawa Moshe Dayan, panglima perang Israel mengatakan "walau ditimpa kesusahan yang paling berat sekalipun, mereka tidak boleh menangis dan meraung kerana mereka membawa misi yang besar"



Mereka ada kesedaran kerana mereka tahu apa yang mereka mahu. Dan kerana kesedaran misi yang mereka bawa adalah besar, maka kerja mereka haruslah besar.



Bagaimana pula dengan kita?



Masih hanyut dengan buaian cinta palsu manusia, leka dengan teknologi yang tak diguna ke arah yang sepatutnya, sibuk mencari hiburan yang kononnya mententeramkan jiwa.



Hai lah muslim atas nama sahaja, berapa lama lagikah sudi dijajah dalam sangkar penipuan dunia?....






No comments:

Post a Comment