Sunday 18 September 2011

Nota ringkas dari jiwa



Salam taufiq dan hidayah kepada sohibul ain yang datang menyinggah..


Kehidupan adalah anugerah yang diberi oleh Sang Khaliq kepada kita. Sekaligus menjadi amanah pada kita dalam mengemudinya. " Hidup ni susahlah, baik aku mati je lagi bagus!" Saya pernah mendengar kata-kata ini. Kecewa sungguh hati saya mendengar kalimah yang saya kira tidak layak untuk dituturkan dari mulut seorang manusia. Hatinya tidak dibuka untuk melihat nikmat Allah yang tak tersebut oleh lidah dan tak terkira dengan jari. Hanya kerana susah yang sedikit, hatinya telah ditutup untuk melihat 'senang' yang banyak.


'Kita hidup sebagaimana kita melihat hidup'. Saya percaya, ramai pakar motivasi yang menyarankan agar kita sentiasa 'positive thinking'. Itu juga adalah salah satu cara melihat hidup. Positive thinking dengan Allah, manusia dan apa sahaja disekeliling kita. Hati akan bahagia kerana jauh dari prasangka.


Jika kita melihat hidup hanya memberi masalah setiap masa, maka itulah yang akan kita dapatkan. Ia samalah seperti bersangka buruk kepada Allah kerana segala hal yang berlaku di setiap detik adalah dalam kawalan dan pengetahuanNya. Maka kita harus belajar untuk melihat hidup dari sisi positive. Agar kebahagiaan datang  menghuni hati dan menyingkir resah yang lama bersarang, inshaAllah..^^


letakkan Allah dalam hatimu selamanya..





No comments:

Post a Comment