Monday 7 November 2011

Tudung oh tudung..


Apa fungsi tudung? Saya percaya, setiap mereka yang ditanya pasti akan menjawab mengikut kefahaman mereka sendiri.

Mata saya melilau melihat tudung setiap pelajar yang menaiki bas kampus. Ada yang pin atas, bawah, tepi, ada yang berselendang yang digayakan ala-ala Yuna, ada yang bertudung bawal lepas ke bawah, silang ketepi, belit ke atas, ada yang sarung terus dan labuh, dan macam-macam lagilah..

Satu yang saya perasan, gadis Malaysia memang kreatif dan pelbagai...=)

Then saya terfikir pula, adakah mereka mengerti mengapa mereka bertudung dan sanggup berpanas ke sana sini? Ini antara jawapan mereka :

"Sebab wajiblah.." 

"Auratla weh!"

"Apa punya soalanlah ko ni!"(ups!)

"Ko plak, nape pakai tudung?"( aik, tanya balik?)

"Mak suruh, pakai la.."

"Tah r..sebab family aku semua pakai tudung kot.."

"Rambut tak cantik lah.."

"Pak we aku kata, muka aku cantik bila pakai tudung.."

hmm..yang dua atas tu kira ok lah..yang bawah-bawah tu, emm..rasanya perlukan rawatan segera agar virus-virus ghazwatul fikr(perang pemikiran) dapat ditepis..

Berapa ramai je yang tahu dan sedar pakai tudung itu adalah wajib dan mesti dilakukan?

Dan berapa ramai pula yang tahu, sedar dan buat?

Dan berapa ramai yang mengikut syariat?

Macam-macam fesyen tudung yang dipakai oleh wanita muslimah di Malaysia ini..

Mengikut takat didih iman mereka(betul ke?)

Hakikatnya, ramai yang memakai tudung tapi sekadar nak cantik atau mungkin kerana ia sudah menjadi satu adat dalam sesebuah keluarga? Lihat sahaja berapa ramai yang memakai tudung tapi tiada sedikit angin pun yang berjaya masuk ke dalam pakaian mereka. Lihat juga berapa ramai anak gadis yang bertudung tepi rela dipimpin tangan dan diusung lelaki ke hulu dan ke hilir. Then, apa point mereka memekai tudung?? Kadang-kadang saya jadi emosi melihat mereka. Malu, sedih, geram, semuanya bercampur menjadi kecewa. 

Tudung dipakai untuk menutup perhiasan(aurat) yang ada pada wanita.


Firman Allah dalam surah An-Noor,31:
Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir.
Masalah yang paling besar bagi mereka yang sudah bertudung pula adalah cara pemakaiannya yang menyerupai jahiliyyah dan bertabarruj. Fesyen sanggul besar menjadi satu trend jahilyyah yang bersepah di sana-sini terutamanya golongan artis. Sehingga ada yang sanggup menempah sanggul palsu.


Hmm..rasanya ramai tahu, tapi seakan hilang rasa takut terhadap ancaman-ancaman yang dikhabarkan oleh Allah dan RasulNya..nau'zubillah.. 

Hakikatnya, jika kita memakai tudunng lillahi ta'ala.. tidak ada unsur jahiliyyah dan tabarruj mengnganggu kita.
Segalanya bermula dengan niat..

Dikesempatan ini, saya ingin mengajak sahabat-sahabat muslimah dimana jua anda berada, tegaslah dalam menjaga aurat, buangkan sanggul palsumu, labuhkan tudungmu melepasi dada, longgarkan pakaianmu, kerana kita adalah fitnah akhir zaman,

Elakkanlah diri dari menjadi saham jatuhnya iman lelaki-lelaki yang nantinya bakal menjadi mujahid penyelamat Islam dan pelindung setia wanita-wanita Islam..

Suara kerisauan dari hati,
untuk kita sama-sama beringat,
bila nanti mati, 
syurga sama-sama dapat..
InshaAllah..^^

No comments:

Post a Comment