Wednesday 18 January 2012

Moralnya?


Assalamualaikum dari saya untuk anda semua~ ^^
Ingin berkongsi cerita, 
Sudi, bacalah..
Tak sudi, baca jugak!
heheh..gurau saja..



Mata saya meliar melihat sekeliling rumah,
 

Sambil mulut terkumat-kamit menghafal subjek untuk final exam.


Tengah, kiri, kanan, kiri .Bola mata saya terhenti.


Hadis-hadis Peringatan Buat Umur Insan'. Tajuk buku di atas meja sebelah kiri saya menarik perhatian.




Mulut saya berhenti menghafal.


Laju tangan saya mencapai buku tersebut.


'Akmal punya ni' bisik saya sendiri.


Sehelai demi sehelai saya belek. 


'Menarik..'getus hati saya.


Saya berhenti menyelak di laman 61.


SURI TELADAN: ANTARAH Melawan Dengan Kesabaran dan Kekuatan. 


Usai membaca tajuk, saya angkat kening. Tanda ingin mengetahui lebih lanjut barangkali..


Seorang lelaki berkata kepada Antarah: "Apa rahsia keberanianmu, sehingga engkau dapat mengalahkan ramai orang?" Antarah menjawab: "Letakkanlah jarimu ke mulutku, dan jariku di mulutmu."


Maka lelaki itu meletakkan jarinya dimulut Antarah dan Antarah pun meletakkan jarinya dimulut lelaki itu. Masing-masing saling menggigit jari temannya.


Selepas digigit lelaki itu menjerit kesakitan dan tidak bersabar. Antarah terus mengeluarkan jarinya dan berkata: "Dengan inilah aku mengalahkan orang yang berani." Ertinya dengan kesabaran dan kekuatan.


Mata saya terkebil-kebil.(Masih membayangkan jalan cerita)


Tak semena-mena saya meletakkan jari di mulut dan menggigitnya sekuat hati.


2 saat selepas itu..


AAAAAAAAArrrggghhhh!!!!!


Hihi..5 saat pun tak sampai..


Pengajaran ; sila tingkatkan kesabaran anda wahai diri..


Sekian.



No comments:

Post a Comment